Datuk Loh Boon Siew
Datuk Loh Boon Siew berasal dari Kampung Hui, daerah Fukian, sebuah wilayah yang di
anggap paling miskin di China pada satu ketika dahulu. Kehidupan keluarga Datuk
Loh sangat miskin menyebabkan beliau tidak pernah berpeluang ke sekolah. Sejak
kecil lagi beliau bekerja mengutip najis haiwan sebagai baja pertanian dan
memancing ikan untuk dijual sebagai tambahan pendapatan keluarganya. Ketika
berumur 12 tahun, ayahnya membawanya ke Pulau Pinang untuk berhijrah dan
mencari sumber pendapatan. Beliau disuruh oleh ayahnya bekerja di sebuah kedai
mekanik. Mereka berdua tidak mempunyai sedikit pun masa untuk bersuka-suka
tetapi bekerja kuat untuk menghantar duit untuk keluarga yang berada di China.
Untuk memperolehi pendapatan lebih, di sebelah malam beliau membasuh bas dan
upahnya 10sen bagi setiap bas. Ketika berumur 18 tahun, beliau tertarik untuk
berniaga sendiri dan sering memikirkan cara bagaimana untuk mendapat peluang
berbuat demikian.Hasil daripada wang yang disimpan sedikit demi sedikit, dia
kemudian membeli beberapa peralatan mekanik bernilai RM 10.00 dan 8 buah bas
berharga RM200.00 untuk diperbaiki dan dijadikan bas penumpang. Bas ini
mendatangkan hasil lumayan kepada beliau iaitu RM1.20 hingga RM 1.40 sehari.
Setiap keuntungan disimpan sedikit sementara bakinya dijadikan modal pusingan
semula. Dalam masa 7 tahun beliau mempunyai 40 buah bas dan membuka kedai
bateri serta barang ganti kenderaan. Selepas perang dunia kedua tamat, Datuk
Loh meluaskan perniagaannya dengan membuka kedai kereta terpakai dan menjadi
ejen pengedar beberapa jenis motosikal keluaran British. Dalam tahun 1958,
beliau melawat Jepun untuk makan angin. Di Jepun beliau ternampak sebuah
motosikal Honda yang belum pernah digunakan di Malaysia dan berfikir mungkin
mendapat pasaran baik jika dibawa ke sini. Setelah mengesan siapakah
pengeluarnya, beliau membuat perjanjian untuk memesan 12 unit. Motosikal ini
kemudian dijual kepada kawan rapatnya tanpa mengambil apa-apa untung. Motosikal
Honda yang dibawanya ditertawakan oleh orang ramai yang menganggap ia tidak
berguna dan cepat rosak, namun ia tidak mematahkan hasratnya untuk
memperkenalkan motosikal sehingga menjelang tahun 1963, motosikal Honda menjadi
kenderaan yang paling diminati. Beliau adalah orang yang berjaya menempatkan
kereta jenis Honda sebagai kenderaan ketiga terbesar dijual di negara ini sejak
3 tahun lalu. Kini beliau mempunyai alasan untuk berbangga dengan kejayaannya
di dalam alam perniagaan dan tokoh korporat, sekali gus meletakkan beliau
sebagai seorang yang terkaya di Pulau Pinang dan antara 10 tokoh usahawan
terkemuka di Malaysia. Adalah menjadi pengetahuan umum, Datuk Loh tidak pandai
menulis namanya secara tepat setelah belajar sekian lama. Namun begitu memiliki
satu pasukan profesional untuk berkhidmat dengannya.
1)
KREATIF
DAN INOVATIF
Ketika
berusia 18 tahun Loh membeli 11 buah unit bas pertamanya dengan menggunakan
wang simpanannya sebanyak RM 2,000.00. Beliau membaiki bas tersebut dan
menjualnya dengan harga 12,000 ringgit. Kemudian dia membeli 39 unit bas yang
lain. Namun begitu, pada tahun 1942 kesemua wang hasil keringatnya telah
dirampas oleh tentera Jepun pada perang dunia ke-2. Namun beliau tidak berputus
asa, selepas Jepun tewas pada tahun 1945 dia mula menjual basikal dan peralatan
motosikal, kemudian beliau mengembangkan perniagaannya dengan menjual kereta
terpakai dan juga bas.
Sewaktu
bercuti di Jepun, Loh mendapati bahawa motosikal Honda Super Cub sangat
mendapat perhatian. Jadi beliau berpendapat bahawa mesin berkos rendah pasti
mendapat sambutan di Malaysia
memandangkan Malaysia merupakan Negara yang sedang membangun pada waktu itu.
Beberapa
tahun kemudian, kilang dibuka di Pulau Pinang bagi memasang Honda Cub dan
motosikal Honda telah dinamakan semula sebagai Boon Siew Honda. Hond Cub
menjadi motosikal paling laris di Malaysia dan Loh Boon Siew menjadai orang
pertama yang membawa masuk Honda Cub ke Asia Tenggara.
Tan
Sri telah meluaskan perniagaannya dalam pembangunan hartanah, pembangunan dan
perhotelan melalui syarikat pelaburannya iaitu Oriental Holdings Sdn.bhd. Oriental
Rubber and Palm Oil sdn.bhd merupakan anak syarikat kepada Oriental Holdings
Sdn.Bhd. yang mengembangkan usaha niaga dalam sektor perladangan khususnya kelapa sawit ke Indonesia pada tahun 1994.
Ini
menunjukkan bahawa Tan Sri merupakan seorang yang kreatif di mana beliau tidak
hanya bergantung pada satu perniagaan (permotoran ) sahaja. Hanya bermula
dengan membawa masuk 11 unit buah bas,kemudian beralih kepada motosikal beliau
mampu berjaya menempatkan Honda sebagai salah satu syarikat yang berprestij di
mata rakyat Malaysia.
2) PROAKTIF
Boon Siew Sdn. Bhd. boleh diibaratkan
sebagai permata yang sukar di cari di mana-mana kerana idea dan kepercayaan
yang diterapkan oleh Loh. Syarikat itu kini telah menyumbang kepada ekonomi
Malaysia selama 40 tahun dan bakal terus memberikan sumbangannya kepada negara
ini menerusi operasinya dalam alaf akan datang. (Utusan Melayu)
Ciri proaktif boleh dilihat pada diri seorang tokoh
usahawan negara iaitu Tan Sri Dato’ Loh Boon Siew yang merupakan seorang
pengasas kenderaan berjenama Honda, Kunci kejayaannya merupakan beliau adalah
seorang yang sentiasa berpandangan jauh dan berkebolehan menjangka dan selalu
bersiap sedia walaupun beliau adalah
seorang yang buta huruf dan tidak boleh membaca. Apabila beliau berumur 18
tahun , beliau berminat untuk berniaga sendiri dan sentiasa memikirkan cara
untuk mendapatkan peluang . Beliau mengunakan wang yang disimpan untuk membeli
beberapa peralatan mekanik yang bernilai RM 10 dan 8 buah bas yang berharga RM
200 untuk diperbaiki dan dijadikan bas penumpang . Bas ini mendatangkan hasil
lumayan dan beliau menyimpan setiap keuntungan untuk menjadikan modal ,
akhirnya beliau mempunyai 40 buah bas dan membuka kedai bateri serta barang
ganti kenderaan dalam masa 7 tahun .
Sikap beliau juga dapat dilihat ketika
beliau melihat peluang untuk membawa kenderaan jenama Honda ke Malaysia.Ketika
beliau melihat penggunaan kenderaan jenama tersebut beliau terus mengambil
tindakan dengan memesan 12 unit kenderaan itu untuk diperkenalkan dalam
kalangan rakan-rakan beliau sebagai permulaan keusahawanan beliau dalam bidang
tersebut.Hasilnya sangat memberansangkan apabila rakan-rakan beliau menyukai
tindakan beliau itu. Oleh itu , beliau telah berjaya menjadi pengedar tunggal
motosikal Honda di Malaysia dengan dilantik oleh Honda Motor Japan Limited
kerana beliau berusaha untuk mempengaruhi pengeluar tersebut . Beliau merupakan
orang yang berjaya menempatkan Honda sebagai kenderaan ketiga terbesar dijual
di Malaysia sejak 3 tahun lalu. Sikap proaktif ini telah berjaya membuat Tan
Sri untuk memperoleh kejayaan yang boleh dijadikan iktibar oleh setiap usahawan
lain.
3) Lokus kawalan dalaman.
Lokus kawalan dalaman adalah tahap
kepercayaan seseorang individu terhadap
kebolehan dirinya tanpa dipengaruhi oleh faktor-faktor luaran. Begitu juga,
usahawan yang bernama Tan Sri Dato Loh Boon Siew. Beliau merupakan pengasas motosikal motor Honda.
Beliau merupakan usahawan yang sangat
berjaya di dunia. Perniagaan beliau sangat terkenal di seluruh dunia.
Beliau yang bertanggungjawab dalam membawa masuk motorsikal Honda ke Malaysia.
Pada sekitar tahun 1980 an beliau telah
membawa masuk 10 buah motosikal di jalanraya, 7 daripadanya merupakan dari
model Honda Boon Siew. Menurut sejarah,
walaupun beliau seorang yang buta
dan tidak pandai menulis beliau tetap bersemangat dalam meneruskan
perniagaannya. Beliau yang mempunyai ciri lokus kawalan dalaman iaitu yakin
terhadap kebolehan beliau dan telah membawa beberapa jenis motor Honda ke dalam
Malaysia.Ketika umur beliau 12 tahun, beliau telah mengikut bapanya bekerja di
Pulau Pinang untuk mencari sumber pendapatan yang lebih. Beliau telah bekerja
sebagai seorang mekanik. Pelbagai pekerjaan yang dibuat bagi menambahkan pendapatan
beliau. Hasil daripada pendapatan beliau, beliau telah mulai tertarik untuk
berniaga ketika umur beliau 18 tahun.
Pada
tahun 1958, beliau telah pergi ke Jepun untuk melancong. Pada waktu yang sama,
beliau ternampak sebuah motorsikal Honda yang belum pernah digunakan di
Malaysia. Oleh itu, beliau yang mempunyai ciri lokus kawalan dalaman iaitu
yakin terhadap keputusan yang dibuat, mula membuat keputusan untuk memesan 12
unit motorsikal setelah mengesan siapakah pengeluarnya untuk dibawa ke Malaysia.
Motorsikal yang dibawa ditertawakan oleh rakan-rakannya kerana jenis motorsikal tersebut sering cepat rosak
dan tidak berguna.
Walaupun
begitu, beliau yang mempunyai ciri lokus kawalan dalaman yakin akan keputusan
yang dibuat walaupun terdapat faktor-faktor luaran seperti kata-kata negatif
dari rakan-rakannya. Beliau cuba untuk membaiki setiap kelemahan dan akhirnya
beliau berjaya membuatkan motorsikal Honda diminati oleh orang ramai menjelang
tahun 1963. (hasnim, 2014)
4) BIJAK MENGAMBIL PELUANG
Usahawan haruslah pandai
melihat dan mengambil peluang serta pandai menganalisis,merumus dan mengambil
tindakan terhadap peluang yang ada.Usahawan yang merebut dan melaksanakan
peluang merupakan pra-syarat untuk berjaya.Sebagai seorang usahawan yang dapat
meramal dan menganalisi peluang,mereka tidaj akan melepaskan peluang yang boleh
membawa keuntungan kepada organisasinya bergitu sahaja.Usahawan yang mempunyai
ciri ini dikatakan seorang yang unik kerana mereka mampu melihat masa depan organisasinya
yang lebih jauh daripada orang ramai terhadap peluang yang bakal
diambilnya.Setiap usahawan mesti mempunyai pandangan yang jauh mengenai peluang
yang ada.Setiap peluang yang diyakini mampu menjadikan wang mereka maka mereka
pasti akan mencuba melaksakannya.
Sebagai contoh,Tan Sri Dato
Loh Boon Siew merupakan salah seorang usahawan di Mlaysia yang berjaya
menaikkan nama Honda.Boon Siew Honda merupakan sebuah syarikat yang sangat
terkenal di Malaysia.Hal ini demikian kerana keupayaan syarikat tersebut
mengeluarkan motosikal yang menepati citarasa pengguna di Negara ini.Idea utuk
menjual motosikal Honda di Malaysia tercetus sewaktu beliau bercuti ke Jepun
pada tahun 1958 di mana beliau ternampak sebuah motosikal Honda yang belum
pernah digunakan di Malaysia.Oleh itu,beliau mengambil peluang tersebut dan
berpendapat bahawa motosikal model tersebut sesuai digunakan oleh orang
Malaysia kerana saiznya yang agak kecil dan ringan berbanding motosikal
keluaran Eropah.Beliau mengambil keputusan untuk membelinya dan menjualnya di
pasaran Malaysia.(Tan Sri Loh Boon Siew:The life and times of a fire
dragoon,2006)
Jangkaan beliau terhadap hasil
yang positif akan diperoleh daripada motosikal tersebut adalah tepat kerana
pada tahun 1963 motosikal Honda menjadi kenderaan yang paling diminati dan
mendapat permintaan yang menggalakkan sehingga ke hari ini. Beliau adalah orang
yang berjaya menempatkan kereta jenis Honda sebagai kenderaan ketiga terbesar
dijual di negara ini sejak beberapa tahun lalu.Hal ini menunjukkan bahawa
usahawan yang bijak mengambil peluang mampu mencipta kejayaan dalam perniagaan
mereka
5)
KOMITMEN
TINGGI
Tan Sri Loh Boon Siew juga merupakan seorang yang mempunyai tahap
komitment yang sangat tinggi di dalam bidang permotoran. Daripada seorang pelatih
mekanik sehingga beliau berjaya menjadi pengedar tunggal yang sah bagi mengedar
dan menjual motorsikal Honda. Pada sekitar tahun 1980-an, hanya 10 buah
motosikal yang berada di jalan raya. 7 daripada itu adalah dari model Honda
Boon Siew. Walaupun Tan Sri seorang buta huruf dan tidak boleh membaca, namun
ia bukan penghalang untuk Tan Sri menubuhkan serta membawa masuk motosikal
Honda ke Malaysia kerana beliau sangat berkomitmen tinggi. Hasil dari
komitmennya yang tinggi, kita dapat
melihat dengan tertubuhnya kilang motosikal yang pertama di Malaysia iaitu Boon
Siew Assembly Plant yang dimiliki oleh Boon Siew Sdn Bhd. Komitmen beliau bukan
sahaja penjualan motorsikal Honda tetapi atas dasar minat dan komitmen yang
tinggi beliau mendirikan kilang motorsikal yang pertama di Malaysia yang
terletak di Mak Mandin pada tahun 1969. Jadi, kita dapat melihat dengan adanya
komitmen yang tinggi dalam diri seseorang usahawan, sudah pasti setiap usahawan
boleh Berjaya seperti mana kejayaan yang dikecapi oleh Loh Boon Siew.
No comments:
Post a Comment